Nebudem hodnotiť prítomnosť ľudáckeho historika Lacka vo večernej diskusnej relácii RTVS, ktorá bola odvysielaná 2. septembra 2014: účelom zrejme bolo zosmiešniť ho, ale obávam sa, že iba dostal príležitosť propagovať kultivovanejším jazykom to isté, čo Kotleba propaguje nechutným jazykom a vyholení neonacisti zasa hajlovaním a násilím. Hnus. Nie som historik a myslím, že Stanislav Mičev v relácii povedal, čo bolo treba. Ale neodpustím si krátku morálnu analýzu Lackových absurdných utilitaristických tvrdení, podľa ktorých sa morálny zmysel nejakého činu hodnotí podľa toho, ako to dopadne – podľa následkov.
Lacko tvrdí, že SNP nedáva zmysel, lebo umrelo veľa ľudí a aj tak sa nevyhralo. Čistý utilitarizmus. Vopred síce nikto nevedel, ako to skončí, ale to utilitarizmus nezaujíma: on funguje tak trochu ako „generál po vojne“ a hodnotí všetko podľa dôsledkov. Ak sú tie zlé, potom je daný čin nemorálny/nezmyselný. Problém s Lackovou interpretáciou je ten, že z utilitaristického pohľadu je nezmyselné aj všetko to, čomu asi tento pán ako správny ľudák verí: Jozef Tiso sa nemal púšťať do nezmyselného projektu Slovenského štátu, veď celý tento naivný experiment viedol akurát k tomu, že Tiso odvisol, no nie je to nemorálny idiot? A čo Štúr, načo sa v 1848 púšťal do povstania, veď sme nevyhrali... A čo vlastne Ježiš? Načo sa snažil zmeniť ľudstvo, keď ho aj tak ukrižovali? Takto to končí, keď na históriu aplikujete utilitarizmus: z morálnych hrdinov sa urobia blázni, zatiaľ čo oportunisti budú našimi vzormi.
Pán Lacko by si mal uvedomiť, že história sa dá hodnotiť aj inak. Moderné Slovensko si váži protifašistických bojovníkov zo SNP ako hrdinov v prvom rade kvôli tomu, že bojovali za svoje ideály, ktorým dodnes veríme aj my, ako je rovnosť, ľudské práva, humanizmus či sloboda. Tejto morálke sa hovorí „deontologická“ morálka, ktorá na rozdiel od utilitarizmu vychádza z povinnosti konať v súlade s určitými morálnymi princípmi. Inými slovami, vážime si ľudí, ktorí bojujú za dobro, aj keď je zlo v prevahe. Slovenský fašistický štát bol zlo, pretože bol rasistický a nechal ponižovať a vyvražďovať vlastných občanov iba preto, že boli iní. Zároveň bol satelitom tej najodpornejšej ríše v ľudských dejinách, ktorá poslala v mene zvrhlých nacistických rasových teórií do plynu milióny nevinných ľudí. Kiež by si pán Lacko osvojil takýto morálny výklad, možno by sa nad svojím nechutným ľudáctvom zamyslel...
No ale úplný paradox je, že aj v rámci Lackovej selektívnej utilitaristickej morálky je SNP niečím vzácnym: vďaka SNP sme sa pridali na stranu víťazov a po vojne sa s nami podľa toho aj jednalo. Keby aspoň ten svoj utilitarizmus aplikoval správne, ľudák popletený.
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára