pondelok 11. februára 2013

Interview zo SME: O Ficovi, daniach, družstvách, LGBT a komunistoch

Siedmeho decembra 2012 so mnou redaktori denníka SME urobili interview. Na druhý deň bolo uverejnené v SME pod titulkom "Fico je najlepší ľavičiar v Európe, tvrdí Ľuboš Blaha". V rozhovore odpovedám na otázky vo vzťahu k mojej podpore ekonomickej demokracie (výrobnej samosprávy), progresívneho zdaňovania (75% daň pre "Haščákov"), zrovnoprávnenia sexuálnych menšín (LGBT), ale aj vo vzťahu ku každodennej politike (Fico, Počiatek, Chávez, komunisti atď.). Väčšiu časť z tohto rozhovoru pripájam:

„Máte 33 rokov a ste jeden z najmladších poslancov. Ako ste sa dostali na zvoliteľné miesto?
"Nebolo celkom zvoliteľné. Ani som celkom nerátal s tým, že budem zvolený."
Boli ste tam za Mladých sociálnych demokratov?
"Nie som člen strany ani MSD. Som ľavicový intelektuál. Bol som poradcom Pavla Pašku. Spolupráca so Smerom tu však, samozrejme, vždy bola."
Ocitli ste sa na kandidátke na miestach niekde medzi okresnými predsedami.
"Predpokladám, že to bude vďaka predsedovi parlamentu Pavlovi Paškovi."
On vás potlačil?
"Je mi najbližší, dlho som pre neho robil. S nikým iným zo Smeru nie som v takom dobrom kontakte, takže to bude tak."
Hovoríte, že "súkromné vlastníctvo výrobných prostriedkov by v prípade väčších podnikov malo byť nahradené kooperatívnym vlastníctvom". Mali by väčšie podniky vlastniť ich zamestnanci?
"Myslím, že je to dobrý projekt. Nemusí sa to zrealizovať hneď zajtra, ale ponúkam to ako alternatívu vo svojej knižke Späť k Marxovi? a v ďalších svojich knihách. Je to do veľkej miery filozofický projekt, takže nie je mojím cieľom zrealizovať to zajtra. Zoberte si obrovskú španielsku korporáciu Mondragón, ktorá má 20-tisíc zamestnancov. Funguje ako veľké družstvo a funguje veľmi dobre. Ponúka to zamestnancom väčšiu motiváciu tým, že sú spoluvlastníkmi, a je to aj spravodlivejšie. A toto je lepší model ako autokracia vo firmách."
Ako to má nastať? Zamestnanci Volkswagenu by sa mali začať hlásiť na vrátnici o svoje akcie? 
"Nie. Musel by to byť dlhodobý projekt. Ale väčšia podpora družstevného vlastníctva je niečo, čo podporujem."
Družstvá sa tu zakladali v 50. rokoch a fungovali výrazne neefektívnejšie ako súkromné farmy.
"Celkovo ten systém v 50. rokoch fungoval menej efektívne. Družstvá, ktoré fungujú dnes v rámci normálneho kapitalizmu, fungujú veľmi efektívne."

Myslíte si vážne, že v krajine, kde platila pred pár rokmi zásada, že kto nekradne, okráda svoju rodinu, by mali bežní ľudia vlastniť časti firiem?
"Pokiaľ bude v tejto krajine naďalej platiť táto zásada, tak sme aj tak skončili."
Zatiaľ platí.
"Platí, ale verím, že časom to bude lepšie, lebo pokiaľ sa zmierime s tým, že to platí, Slovensko nemá šancu."
Takže záver je, že myšlienka kooperatívneho vlastníctva pre Slovensko nie je aplikovateľná.
"Nová generácia už takto rozmýšľať nebude. Generácia ako ja alebo vy."
Je štát lepší vlastník ako súkromník?
"Nedá sa to takto povedať. Keď má štát dobrých manažérov, je lepší, keď nemá, je horší. Rovnako to platí pre súkromný podnik. Je to o manažéroch."
Zatiaľ si štát okrem výnimiek najímal manažérov po politickej linke.
"V súkromnom sektore je taká miera korupcie, do ktorej nevidíte, lebo je to ich majetok. Hovorí sa tomu provízie, ale sú to vlastne korupčné mechaniky. V štátnom je to ale pod kontrolou médií a tak je to správne."
V súkromných firmách je väčšia korupcia?
"Je to skrytý zločin. Nemáte ho pod kontrolou, nemáte štatistiky."
Ale potom nemôžete vedieť, či je väčšia.
"Ja to predpokladám. Nehovorím to ako fakt. Lebo si nemyslím, že ľudia, ako vstúpia do politiky, sú zrazu zlí a keď vstúpia do súkromného biznisu, sú zrazu anjelici."
Šetrí táto vláda dosť?
"Podľa mňa dosť."
Kde šetrí?
"Základom je konsolidácia. Sociálna demokracia u nás konsoliduje a správa sa zodpovedne. Máte dve možnosti - šetriť - a o to sa snažíme. Do budúcnosti budú aj programy šetrenia, ktoré budú extenzívne. Treba si uvedomiť, že niektoré kritériá musíme naplniť hneď. Nemôžete teraz dôjsť do Európskej komisie s tým, že máme nejaký plán, kde ušetríme, či zastavíme daňové úniky. Musíme ponúknuť niečo reálne. A reálne peniaze na stôl dáte len tým, že zvýšite dane pre bohatých, alebo vyzbierate viac peňazí."
A zatiaľ sa tu míňajú peniaze na hlúposti. Javys chcel nakupovať za 1,2 milióna eur PR služby a objednáva si poistenie manažérov za 670-tisíc.
"Pokojne upozorňujte na veci. To je v poriadku. V tom sa neprieme. Vážim si novinárov, že na také veci upozorňujú. Ale schéma poďme šetriť, aby sme nemuseli zvyšovať dane, neplatí. Toľko peňazí nikdy nenazbierate."
Hovoríte, že máme upozorňovať. Ako je možné, že si vyhadzovanie peňazí neustráži vaša vláda?
"Myslím, že si ustráži."
Každý týždeň píšeme o rozhadzovaní peňazí.
"Vidíte, akí ste zmysluplní."
Je Fico ideál ľavicového politika?
"Ja nemám takéto personálne ideály."
Za sebou máte sošku Marxa.
"To nie je politik, ale filozof."
Mali ste tu vystavenú aj knižku o Che Guevarovi.
"To je symbol. Ale to nie sú ideály. Ja si týchto ľudí neidealizujem. Marx mal veľa negatívnych čŕt a mal ich aj Che Guevara. Ale sú to isté symboly a ja sa snažím nájsť progresívnu časť v ich životoch a dielach. A keď sa pýtate na Roberta Fica, považujem ho za výborného ľavicového politika. A v Európe taký kvalitný ľavicový politik dnes nie je."
Prečo?
"Lebo je charizmatický, má ťah na bránu, navyše sa drží sociálno-ekonomických ľavicových priorít, vie o nich hovoriť a nebojí sa o nich hovoriť. To všetko je niečo, čo nie je v Európe časté. Dnes v Európe aj lídri ľavice nedokážu ponúknuť s takouto dravosťou a charizmou tieto posolstvá."
Hlavne v rokoch 2006 až 2010 nevyzeral ako ideál ľavicového politika. Nezrušil rovnú daň. To asi nie je v súlade s vašimi názormi.
"Nie."
Aj po tomto je najlepší ľavicový politik v Európe?
"Rušíme ju? Rušíme. Tým si ma získal."
Urobil Fico niečo zle v rokoch 2006 až 2010?
"V istých emočne vypätých chvíľach tie invektívy voči novinárom - tie hyeny - asi neboli najšťastnejšie. Komunikačná stratégia je teraz iná. A čo ešte zlé? Keby ste mi hovorili konkrétne príklady, vedel by som sa vyjadriť. Ale v tých rokoch nemal bohvieakých koaličných partnerov."
Takých si vybral.
"Nemal príliš na výber. Kto by s ním išiel?"
Keby sa viac snažil, možno by sa niekto našiel.
"To nešlo. A keby aj, bola by to nestabilná vláda."
HZDS sa vám tam nepáčilo?
"Ani SNS sa mi tam nepáčila."
Váš nový vicepremiér Vážny priznáva, že je kamarát so Širokým, Poórom aj s Fiľom. Počiatek chodí na jachtu J&T. Čo hovoríte na takúto previazanosť sociálnej demokracie s veľkopodnikateľmi?
"Síce takýchto kamarátov nemám, ale každý má nejakých kamarátov, ktorí majú viac alebo menej peňazí. Ja mám kamarátov väčšinou z intelektuálnych kruhov, ktorí zarábajú 500 eur."
Ale ľudia, ktorí riadia túto krajinu, majú zjavne kamarátov tam.
"Keď riadite krajinu, musíte vychádzať aj so sférou biznisu. To inak nejde."
Napríklad J&T je typ firmy, ktorá sa vám asi najmenej páči.
"Áno."
A nejako to vami pohlo, že vtedajší minister financií ide na ich jachtu?
"Môžu mať osobné kontakty, chodiť spolu na pivo. Ale pevne verím, že spolu neriešia niečo nekalé. Ale máte pravdu, J&T a Penta sú veci, ktoré mi nie sú vlastné."
Ľudia zo Smeru, ktorým sa hovorí aj business krídlo - Počiatek, Kaliňák - sú podľa vás sociálni demokrati?
"Ale sú. Sociálna demokracia je široký pojem. Má svoje ľavé, pravé krídlo, centristické názory. Ja som na tom ľavom krídle, a sú aj ľudia, ktorí sú viac naklonení podnikateľským aktivitám. Vy ako pravicoví novinári by ste mali byť radi, že sú tam aj takí ľudia. Keby to bolo čisto na mne, boli by ste o dosť nešťastnejší."
Myslíte, že Počiatek a Kaliňák sú presvedčením sociálni demokrati?
"Nepoznám Jána Počiatka natoľko, či vôbec rozmýšľa o týchto súvislostiach v zmysle ideológie. Som celkovo prekvapený, že tu v parlamente veľmi málo ľudí rozmýšľa do detailov nad ideologickými a hodnotovými vecami."
Aj v Smere?
"Spomedzi lídrov určite áno, rozmýšľajú. Určite nad tým rozmýšľa Kaliňák. Počiatka teraz vynechajme, lebo ho tak nepoznám. Ľudia ako Pavol Paška rozmýšľajú nad týmito hodnotami. Sú to sociálni demokrati - aj napriek tomu, že ich majetkové pozadie je iné ako moje."
Vráťme sa k tomu Počiatkovi, keďže sa ho stále snažíte vynechávať. On s jeho vilou, hodinkami a bavorákom asi nie je prototyp sociálneho demokrata.
"Aj Friedrich Engels bol syn továrnika a veľmi úspešný podnikateľ. Nemôžete zazlievať, že je niekto podnikateľ a nemôže mať ľavicové cítenie. George Soros, kritik liberalizovanej globalizácie, je miliardár neskutočných rozmerov.“
Kvôli ľuďom ako Počiatek však Smer nemá povesť dokonalej sociálnej demokracie.
"Kto vám to povedal? Kde v Európe má niekto povesť dokonalej sociálnej demokracie. Tým, že Smer má vyslovene ľavicových ľudí aj ľudí, ktorí sú pragmatickí, ponúka niečo, čo je dôveryhodné pre podnikateľov aj zamestnancov."
Pri debate o registrovaných partnerstvách ste napísali, že na slovenských dedinách ešte nevideli ani černocha, nieto homosexuála, takže nie sú pripravení na niečo ako registrované partnerstvá.
"To bolo skôr negatívne hodnotenie. Nie som z toho nadšený. Ale Slovensko roky fungovalo aj pre bývalý režim ako uzavretá spoločnosť. Tolerancia u nás je na oveľa nižšom stupni ako na Západe."
Budete čakať, kým sa to samo zmení?
"Nie. Som veľmi silne liberálne presvedčený v kultúrnych veciach. Snažil som sa vysvetliť, že napríklad Francúzsko je oveľa tolerantnejšia spoločnosť a preto nie je možné mať tie isté očakávania aj u nás. Chvíľku to potrvá, ale ja budem robiť všetko pre to, aby sa to zmenilo."
Prečo ste sa v parlamente nepostavili pred rečnícky pult a nevyzvali kolegov zo Smeru, aby hlasovali za registrované partnerstvá?
"Bolo by to politicky neužitočné."
Prečo? Tým, že by ste si urobili nepriateľov?
"Aj v Smere sú ľudia, ktorí sú oveľa konzervatívnejší než ja. Diskutujeme a snažím sa ich presviedčať. Na Slovensku takéto veci reálne prídu. Generácia mladých otvorenejších ľudí, ktorí to vnímajú inak, to presadia. Nehovorím, že to bude zajtra."
Ako ste hlasovali?
"Zdržal som sa."
To nie je jasný signál toho, čo hovoríte.
"Nemohol som byť za, lebo to bol návrh SaS. Bola to ich politická hra. Za opozičné návrhy nebudeme hlasovať, pokiaľ o tom nie je dohoda. Nebudem robiť vnútorné vzbury v klube. Nemám povahu ako Richard Sulík, ktorý položí vládu len preto, že si povie: wow, euroval. Som tímovým hráčom. Zdržal som sa, čo bolo jasným signálom, že sa chcem na túto tému baviť a raz prísť s návrhom."
Ľudia, o ktorých hovoríte, že ich hájite, ten signál mohli skôr pochopiť tak, že na nich kašlete.
"A to je zvláštne, lebo musia trošku vnímať politickú realitu."
Nemohli ste urobiť to gesto?
"Spravím to gesto, nahnevám mnohých ľudí v Smere."
A čo sa vám asi tak stane?
"Nepresadím tie veci nikdy. Rozumiete?"
A kedy to chcete presadiť? Keď prídu černosi do dedín?
"Aj niektorí ľudia zo Smeru prišli z toho vidieka. Prišli z rôznych častí Slovenska a majú veľmi podobné stereotypy. Tých ľudí treba zobrať na európske fóra, ukazovať im, že sociálna demokracia je naozaj o tomto. Ale to sa nedá uponáhľať. A mojou prioritou je veľmi silná progresívna daň, sociálno-ekonomické veci, družstevné vlastníctvo. Toto nie je priorita, za ktorú hodlám padnúť v boji."
Akú progresívnu daň si predstavujete?
"Ako Hollande - 75 percent na multimilionárov. Pre takých ľudí ako Haščák a podobne."
Aj Počiatek?
"Neviem, aký má majetok."
Minulý rok zarobil 900-tisíc eur.
"Čo máte stále s Janom Počiatkom? Ale myslím, že on by s tým nemal problém."
To si myslíte?
"Tak, určite by tým nebol nadšený, ale stále by mal dosť peňazí."
Prečo sa podľa vás Smer takúto daň nikdy nepokúsil presadiť?
"Smer je veľmi umiernenou sociálnodemokratickou stranou. Stále tu rozprávate, že je Smer strašný, že sú to boľševici."
To som nepovedal.
"Vy konkrétne nie, ale novinári. Ale Smer má program, ktorý by pravičiari na Západe považovali za veľmi umiernený."
Keby Fico mohol, nasadí tu 70-percentnú daň?
"Neviem. Musel by som sa s ním porozprávať. Ale myslím, že áno. Považujem ho za skutočne úprimného ľavičiara."
V novembri 1989 ste mali deväť rokov. Čo si z neho pamätáte?
"Veľa nie. Pamätám si, že prišlo rozhodnutie, že prezidentom bude Havel a nie Dubček. V celej rodine bolo veľké sklamanie. Mám ho tu aj na stene. Bol symbolom socializmu s ľudskou tvárou - toho, čomu dodnes verím."
Aké bolo podľa vás obdobie spred roka 1989?
"Z hľadiska sociálnych nastavení ponúkalo ľuďom veľa istôt, ktoré dnes nemajú a sú oveľa zraniteľnejší. Z hľadiska demokratických, politických a občianskych práv to bola katastrofa, za ktorú sa nikdy nebudem stavať. Ľavici to uškodilo oveľa viac, než si ľudia na pravej strane dokážu predstaviť. Krásna myšlienka Karla Marxa, že tu raz bude beztriedna spoločnosť a chudobní nebudú umierať od hladu a bude tu harmónia, sa v praxi premenila na peklo."
Dočítali sme sa, že ste boli šéfom medzinárodného oddelenia KSS. To je pravda?
"Pracoval som v KSS a staral som sa o styky so zahraničím. Chodil som za stranami ako Die Linke, Rifondazione, čo sú moderné ľavicové strany. Ale komunistická strana nefungovala tak, že mala oddelenia. Hoci bola v parlamente, bolo to dohromady asi šesť ľudí. Bol som celé to oddelenie."
Tá strana sa vám páčila?
"Bol som vtedy na SAV, robil som si PhD. a mal som málo peňazí. Bola to pre mňa forma, ako si privyrobiť. Je pravda, že keď som tam bol dlhšie, narazil som aj na ľudí, ktorí obhajovali veci, ktoré by som v živote neobhajoval. To mi bolo mimoriadne nesympatické. Snažil som sa tam vniesť ten moderný moment. Nedarilo sa to, tak som časom tento druh aktivity opustil. Ale neľutujem to."
V čase, keď ste tam boli, bola KSS európsky rudiment.
"To som veľmi rýchlo zistil a snažil som sa to zmeniť a nepáčilo sa mi to."
Boli ste člen?
"Či som bol člen? Po pravde, nepamätám si."
Nepamätáte si, či ste boli člen KSS?
"Reálne som tam pracoval a povedal som, že nechcem byť nikdy členom žiadnej strany. Ani nie som členom Smeru. Ale nebudem vám teraz nič vyhovárať, lebo som bol súčasťou tej strany. Áno, pokojne napíšte, že som bol člen. Nepamätám si, že by som niečo formálne podpisoval."
Ľudia ako Dagmar Bollová sa vám pozdávali?
"Ani ich nepoznám. Vôbec ma to nezaujímalo. Bol som ľavicový intelektuál, ktorý si riešil Karla Marxa a jeho diela a vôbec som sa týmito ľuďmi nezaoberal."
Prečo ste nešli k SDĽ, SDA, ku Smeru?
"To bola pre mňa brigáda. Mal som dve možnosti - ísť do Smeru alebo do KSS. Zo Smeru ma nikto neoslovil. Ale oslovili ma komunisti."
Bližšie vám boli komunisti?
"Keby ma vtedy oslovil Smer, idem do Smeru. Pre mňa ako ľavičiara to bola voľba, či by som bol na ľavom krídle Smeru alebo na pravom krídle komunistov. To je priestor, v ktorom sa viem pohybovať."
Ako dlho ste tam pracovali?
"Dva roky."
Ako ste sa dostali k Paškovi?
"Oslovil ma Miro Číž, ktorý sledoval moje výstupy v Slove a predstavil ma Paľovi Paškovi."
V čom ste mu radili?
"Vo všetkom možnom. Bavili sme sa o veľa veciach počnúc zahraničnou politikou cez vnútropolitické veci."
Nesmiali sa vám kolegovia z vysokej školy, že ste sa dali ku komunistom?
"Nie. Niektorí kamaráti sú stále v týchto kruhoch. Zvykajte si na to. Na Západe veľa mladých inklinuje k ľavici, dokonca k radikálnej."
Vyjadrovali ste sa pozitívne o Venezuele a Hugovi Chávezovi.
"Veľmi silne podporuje družstevníctvo. To sa mi páči."
Ale je to troška diktátor, nie?
"V politickej oblasti by mohol robiť niektoré veci inak. Ale Latinská Amerika je úplne iný svet. Keby ste sa tam spoliehali, že ste úplne najväčší demokrat na celom svete podľa vzorov západnej Európy, skončíte ako Allende, zastrelia vás."
Vláda zažíva protesty učiteľov, nespokojní sú lekári. Nepadá vám to na hlavu viac, než ste čakali?
"Je to dobeh vecí. Učitelia majú veľmi malé platy už desaťročia. To, že to cítia a poukazujú na to, je legitímne. Ale nestačí lúsknuť. Minister financií Peťo Kažimír je mimoriadne sociálny človek a Robertovi Ficovi takisto nemôžete vyčítať, že by im nechcel dať peniaze. Zaslúžia si aj dvestopercentné zvýšenie platov. Má to byť klenot slovenskej spoločnosti. Pokiaľ nenastolíme takú mieru progresivity a redistribúcie, že sa bohatí budú ochotní vzdať časti svojho majetku, aby išli aj na platy učiteľov, nikdy to nebude."
Učiteľom sa pridá viac, len keď sa zvýšia dane?
"Som presvedčený, že to inak nepôjde. Mám taký nápad, že by sa spravila špeciálna daň na učiteľov - nech sa ukáže miera solidarity. Dajme ešte jeden stupienok progresivity - tridsaťpercentnú pre Haščákov - a celý výber pôjde na platy učiteľov."
A potom dáme zvlášť na smetiarov a futbalistov?
"Hovorím to ako príklad. Hovorím len, ako adresne peniaze prerozdeliť."

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára